01 January 2012

The article published in the school paper of ROC Friese Poort Drachten

Bezoek Hongaren, deel 1


Al enkele jaren onderhouden we als ROC Friese Poort warme contacten met de Raoul Wallenberg school te Boedapest. In oktober is een delegatie van ROC Friese Poort naar Hongarije geweest om onder andere het bezoek van de Hongaarse leerlingen, docenten en management aan ons ROC voor te bereiden.

Van 6 november tot 3 december zijn 14 studenten uit Boedapest bij ROC Friese Poort te gast geweest. Vijf leerlingen vielen onder verantwoordelijkheid van Drachten en de overige 9 onder die van Leeuwarden. De leerlingen volgen op de Raoul Wallenberg school in Boedapest verschillende opleidingen binnen gezondheidszorg en welzijn. 

In de eerste week hebben we deze leerlingen allereerst ontvangen op de Leidijk. Zij hebben rondleidingen gehad bij Kunst en Cultuur en Grafi-Media. Twee dagen later waren de leerlingen op bezoek bij de Wetterwille. Hier hebben zij e.e.a. geleerd over kraamzorg en kinderverpleging. Ook zijn zij op bezoek geweest bij een locatie van Talant.

De studenten en hun meegereisde docenten waren zeer nieuwsgierig naar hoe een en ander geregeld is in Nederland. Zij stelden vragen over het onderwijs, het werk, de arbeidsmarkt maar ook over hoe wij thuis leven. 

In de tweede week gingen alle leerlingen naar verschillende stageplekken. In Drachten liepen Kriszti en Vivi stage op de Montessorischool en Noemi, Evi en Marti bij de kinderopvang. Het was lastig om goede plekken voor ze te vinden die per openbaar vervoer goed bereikbaar waren maar het heeft uiteindelijk heel goed uitgepakt. De leerlingen hebben een goede tijd gehad en veel geleerd. Af en toe hebben ze verbaasd gestaan over de andere methodieken die hier gebruikt worden wat ook terug te lezen is in hun blog (http://holland2011english.blogspot.com) Dit kwam ook naar voren in de eindpresentatie die de leerlingen gehouden hebben over hun ervaringen. Hierbij konden een aantal van de 16 leerlingen (waarvan 6 uit Drachten) die in maart naar Boedapest gaan, aanwezig zijn.

De Hongaarse leerlingen hebben naar eigen zeggen een geweldige tijd hier gehad waarbij ze veel geleerd hebben.  Dingen die ze ook willen gaan toepassen in hun werk in Boedapest. Voor ons als docenten was het ook een bijzondere ervaring om in contact te komen met deze leerlingen en hun docenten. Dit gold overigens ook voor de stage adressen: volgend jaar mogen er weer studenten komen.

Ook het management van de Raoul Wallenberg is een week bij ons te gast geweest. Naast het bezoeken van een aantal leerlingen op hun stageplekken, heeft het bezoek in het teken gestaan ontwikkelingen binnen ons MBO onderwijs. Het programma varieerde van digitale leermiddelen, kwaliteitszorg systemen, de schoolorganisatie tot en met een bespreking van de verdere samenwerking. Ook zijn er een aantal bezoeken aan Friese zorg instellingen afgelegd. Ook het Hongaarse management kijkt terug op een leerzame periode. 

Binnenkort zal het Hongaarse bezoek worden geëvalueerd. Voor alle betrokkenen is het een inspannende en erg inspirerende periode geweest die zeker een vervolg zal krijgen.

Hilma van Drimmelen en Meine Scheweer


Bezoek Hongaren, deel 2

I have been involved in the Leonardo student mobility project from the start. First through two of my students who took part in the first project. I remember encouraging one of my best students who was hesitating about applying because she was unsure of herself. At the time I could only say commonplaces like it is a great possibility that she should not miss. Fortunately I sounded convincing enough because she did apply and got into the team of students who went on a work placement in Holland and despite her initial anxieties she enjoyed it very much.

Last year I was lucky enough to be part the teachers programme and spend a week in Holland. We were there in the third week of the students’ stay and shared the accommodation with the students. This was the time when I had a real insight into the project. It was so good to see how independent, well-organised and dedicated our students were. They were so enthusiastic and serious about their work but they were also having a lot of fun at the same time. Being an English teacher I was happy to see them use English a lot more confidently. I think these programmes are extremely important because this way the foreign language gets out of the classroom and becomes something living and real. I can clearly remember how motivating it was when I first went to England and met real people with whom I could communicate and connect.  

This year I took part in the exchange programme as a project coordinator. I must admit that being a project coordinator means an incredible amount of work and worrying but I never minded that because I knew it was worth all the sleepless nights and all the worrying. To be honest I loved every minute of it. It was great to accompany these fourteen young people on their adventure from their first interviews through all the preparatory classes to their final presentation in ROC Friese Poort. They’ve made a wonderful job and we are really proud of them. They have developed a lot both professionally and personally. Reading their blog entries I was glad to see how intelligent and conscious they were in observing the differences between Holland and Hungary.

As I see it this has been a very important and positive experience for our students, it has improved their self-confidence and made them even more open to other cultures. They have learnt a lot about their vocations, about Holland and also about themselves.

I also constantly learn from this project. One of the most important things it always reminds me of is that we should never underestimate these young people because they are capable of making the most of such a possibility.

Szálteleki Szilvia